9. července 2011

Yesil Mercimek Yemegi - Čočka na turecký způsob



















SUROVINY:

1 hrnek zelené čočky
1 červená cibule
olivový olej
2 lžičky kumínu
3 lžíce drcených rajčat
3 hrnky vody
2 kostky zeleninového bujónu Alnatura

POSTUP:

Čočku namočíme minimálně na dvě hodiny (ideálně přes noc) do studené vody. Vodu poté slijeme a čočku necháme okapat. Na olivovém oleji osmahneme nadrobno nakrájenou cibulku. Když je cibulka zlatá, přidáme čočku a pět minut restujeme. Poté přidáme kumín, drcená rajčata a zeleninový bujón rozpuštěný v horké vodě. Za občasného míchání vaříme na mírném ohni cca 20 minut, dokud čočka nezměkne. Nakonec podle chuti přisolíme.

Přiznám se, že jsem čočku dost dlouho neměla ráda. Ve školce a na základní škole pro mě byla noční můra pozřít čočku nakyselo s vařeným vajíčkem a párkem. Dodnes si dokážu vybavit ten adrenalin, když jsem čočku ládovala do kapsiček u zástěrky a snažila jsem se, aby mě paní učitelka v mateřince nechytla při činu. :))) Pak jsem jednou ochutnala v Řecku čočkovou polévku a zjistila jsem, že čočka může být i dobrá. V Turecku jsem se pak naučila vařit čočku tímto způsobem a celá naše rodina si ji velice oblíbila. Tak snad bude chutnat i Vám. :)

ZDRAVOTNÍ PŘÍNOS SUROVIN:

Čočka je výborným zdrojem železa, protože ho dodává 9 mg/100 g. Má ho mnohem více než maso (okolo 2 mg/100 g) či vejce (1 mg/100 g). Kromě železa poskytuje i velké množství jiných složek, které se podílejí na tvorbě erytrocytů (červených krvinek): kyselinu listovou a měď (stopový prvek). Vysoký obsah vlákniny v čočce podporuje peristaltiku střev. Sto gramů syrové čočky (množství na přípravu jedné velké porce této luštěniny) obsahuje mj. více než polovinu doporučené denní dávky bílkovin, množství vitaminů B1 a B6 a dvojnásobek DDD kyseliny listové. Třebaže je čočka bohatá na sacharidy, její molekuly glukózy se uvolňují ve střevech pomalu a nevyvolávají náhlé zvýšení hladiny cukrů v krvi. Díky tomu ji mohou jíst i diabetici, kterým se v dřívějších dobách tato luštěnina kvůli vysokému obsahu sacharidů zakazovala. Vláknina z čočky ve střevech váže žlučové kyseliny a cholesterol z jiných potravin, čímž pomáhá při jejich vylučování stolicí. Proto je konzumace čočky vhodná při dietě zaměřené na snížení cholesterolu v krvi.

Žádné komentáře:

Okomentovat